top of page
Søg
  • Forfatters billedeKasper Skov

Barn nummer to? - nej tak.

Opdateret: 26. feb. 2019

Jeg er den lykkelige indehaver af en lille søn på 11 måneder. Og lad mig lige starte med at understrege at jeg ER lykkelig. Det kommer måske ikke til at virke sådan i det følgende, men overordnet set er det en dejlig ting at blive forældre. Til ét barn altså.

Efter vi er blevet forældre er det min erfaring at folk omkring os, venner, familie, bekendte, kasseekspedient i Fakta, er begyndt at spørge lidt ind til barn nummer to. Ikke fordi de er nysgerrige efter om vi rent faktisk har tænkt os at få en mere – det virker som en selvfølge for dem. Men det er det bare ikke for os.

Det er tydeligt at mærke, at to børn er det mest almindelige for en dansk familie, for vi mærker lidt en forventning om, at der før eller siden skal endnu en gren på vores stamtræ. Det kan vi bestemt heller ikke udelukke fuldstændigt, men som tingene ser ud lige nu, så er det ikke så sandsynligt.

Det er fantastisk at have et lille barn, men det er også vildt hårdt. Og dyrt, for den sags skyld. De første par månedslønne efter hans fødsel er blevet brugt på pusleborde, bleer, babyalarm, tremmeseng og lignende – og kasseapparatet kører stadig, for han vokser lynhurtigt ud af det tøj vi køber til ham.

Men jeg vil gerne tilbage til den del om, at det er hårdt. For det er det. Virkelig, virkelig hårdt. Meget små mængder søvn, babygråd, minimalt med fritid er bare et par af de ting som gør tilværelsen væsentligt anerledes end før. Og derfor er jeg ikke sikker på, at jeg har lyst til at gå det hele igennem en gang til med nummer to. For sådan vil det jo nødvendigvis være. Ja, vi er blevet klogere og nummer to bliver nok også en smule lettere og vi kan genbruge babyalarm osv. Fra første barn, men de lange dage og længere nætter uden søvn starter forfra. Hvis du lige har klaret dig helskindet igennem Helvede, så takker du ikke frivilligt ja-tak til at tage en tur til.

Er det da et helvede at få et barn? – Overdrivelse fremmer forståelsen. Men min pointe står stadig, for det er virkelig hårdt, og der er helt sikkert tidspunkter hvor man længes efter den gamle tilværelse og drømmer sig tilbage.

10 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Nye danske magasiner

I en tid hvor det trykte medie er under stadig større pres, giver det ikke mening at kaste sig ud i et startup som involverer fysiske magasiner, som man kan købe i kiosken eller på tankstationen. Det

4 gode grunde til at få fat i en babynest

Babyer er dejlige, nuttede, uimodståelige og fyldt med livsenergi som smitter af på dig. Desværre kan de også af og til føles om en lænke om benet på dig - eller måske snarere en lænke om armene - for

Det kolde nord

Jeg har været på en rejse. En rejse til det kolde nord. Og selvom det måske lyder som en længere færd, så tog det faktisk ikke mere end 1,5 times tid i bil. Jeg har besøgt det kolde nord, også kaldet

Post: Blog2_Post
bottom of page